Wat is een organisator?
De organisator is de persoon of onderneming die pakketreizen samenstelt en deze rechtstreeks, via of samen met een andere partij verkoopt of te koop aanbiedt.
Wat is een pakketreis?
Tot 30 juni 2018:
De reiscontractenwet definieert een pakketreis als “de voorafgaande combinatie van op z’n minst twee van de drie volgende elementen: transport, verblijf en toeristische diensten, die noch op het transport noch op het verblijf betrekking hebben maar die een aanzienlijk deel van het pakket uitmaken. Van een pakketreis wordt verwacht dat zij tegen een globale prijs wordt verkocht en dat zij langer dan 24 uren duurt of minstens één overnachting telt”.
Vanaf 1 juli 2018:
De wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten definieert een pakketreis als: “de combinatie van ten minste twee verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie, ingeval:
- deze diensten worden gecombineerd door één professioneel, inbegrepen op verzoek of overeenkomstig de keuze van de reiziger, voordat er één overeenkomst waarin al deze diensten zijn inbegrepen, wordt gesloten, of
- deze diensten, ongeacht of er afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende reisdienstverleners, worden:
a) gekocht bij één verkooppunt en gekozen voordat de reiziger ermee instemt te betalen, of
b) aangeboden, verkocht of gefactureerd voor een gezamenlijke prijs of een totaalprijs, of
c) aangeprezen of verkocht onder de term “pakketreis” of een gelijkaardige benaming, of
d) gecombineerd nadat er een overeenkomst is gesloten waarbij de professioneel de reiziger laat kiezen uit een selectie van verschillende soorten reisdiensten, of
e) gekocht van verschillende professionelen via onderling verbonden onlineboekingsprocedures, waarbij de naam, de betalingsgegevens en het e-mailadres van de reiziger worden overgedragen van de professioneel met wie de eerste overeenkomst wordt gesloten naar een andere professioneel of andere professionelen en er met de laatstgenoemde professioneel of professionelen uiterlijk vierentwintig uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst wordt gesloten.”
Wat is een gekoppeld reisarrangement?
De wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten definieert een gekoppeld reisarrangement als volgt:
“Tenminste twee verschillende soorten reisdiensten die voor dezelfde reis of vakantie worden aangekocht, welke geen pakketreis vormen en waarvoor afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met de verschillende reisdienstverleners, waarbij een professioneel:
a) tijdens één bezoek aan of contactmoment met het eigen verkooppunt het apart selecteren en apart betalen van elke reisdienst door de reiziger faciliteert, of
b) op gerichte wijze de aankoop van ten minste één aanvullende reisdienst bij een andere professioneel faciliteert waarbij uiterlijk vierentwintig uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst met die andere professioneel wordt gesloten.”
Wat is een reisbemiddelaar/reisagent?
De reisbemiddelaar verkoopt de door de organisator samengestelde pakketreizen aan het publiek. Vanaf 1 juli 2018 spreekt de wetgeving niet meer over een reisbemiddelaar, maar over een doorverkoper.
Kan ik mijn vakantie niet zelf organiseren?
Uiteraard kan je zelf je vakantie in mekaar steken. Voor sommigen is dat ook een essentieel onderdeel van de vakantievoorbereiding.
Maar je staat juridisch veel zwakker. Bij problemen zoals overboeking, falende dienstverlening of faillissement van een dienstverlener, zal je naar de rechtbank ter plaatse moeten stappen.
Europese richtlijnen, wetgeving op de handelspraktijken, correcte algemene reisvoorwaarden en de bij ons wettelijk voorziene waarborgen beschermen je als consument tegen mogelijke wanpraktijken en faillissement.
Bovendien zijn de brochure- of touroperatorprijzen doorgaans lager dan wat je zou betalen bij rechtstreekse reservering van vluchten en logies. Door hun grotere inkoopkracht kunnen reisorganisatoren voordeligere prijzen negotiëren.
Wil je een combinatie van eigen initiatief en rechtszekerheid, dan kan je met jouw vakantie-ideeën naar de reisagent stappen en hem vragen om voor jou een quasi gelijkaardig pakket op maat uit te werken.
Ben ik beschermd tegen het faillissement van een organisator of doorverkoper?
De Belgische wetgeving verplicht organisatoren en doorverkopers een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten indien ze pakketreizen verkopen, gekoppelde reisarrangementen faciliteren of zelfs één enkele reisdienst aanbieden.
Dat kan via de aansluiting bij een waarborgfonds of verzekeringsmaatschappij, zoals het Garantiefonds Reizen, de Vlaamse Solidariteit Reisgelden (VVR) of Amlin.
Dankzij deze verzekering krijg je je reis terugbetaald of word je, indien nodig, zonder kosten vanuit het buitenland gerepatrieerd als je organisator of doorverkoper failliet gaat vóór of tijdens het verblijf. Naam en contactadres van de verzekeringsinstelling moeten duidelijk worden vermeld op het reiscontract.
Algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen: wat is dat?
De reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen werden uitgewerkt door de partners in de Geschillencommissie Reizen, onder het wakend oog van het Ministerie van Economisch Zaken. In de Geschillencommissie zetelen niet alleen de deelsectoren van de reissector maar ook de verbruikersverenigingen.
Als klant krijg je dus de garantie dat je van voorwaarden geniet die samen met consumentenverenigingen werden uitgewerkt. Dankzij die algemene voorwaarden kan je bij problemen beroep doen op een snellere en goedkopere arbitrageprocedure van de Geschillencommissie Reizen.
Aansluitend op de algemene reisvoorwaarden gelden er ook specifieke, bijzondere reisvoorwaarden van de organisator zelf.
Welke informatie moet ik krijgen bij het reserveren van een reis?
De leden van ABTO nemen belangrijke informatie op in hun brochures en op hun website. De wetgever verplicht hen immers de klant te informeren over gezondheidsformaliteiten, paspoorten, visa, reisverzekeringen en dergelijke meer.
Deze informatie maakt deel uit van de reisovereenkomst. Wij raden je aan deze informatie goed door te nemen. Ook je reisagent kan je vóór en bij de boeking nuttige informatie of advies verstrekken in verband met je gewenste reis.
Meer informatie vind je ook in de reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.
Kan men de prijs nog veranderen nadat ik mijn vakantie heb gereserveerd?
De in het contract overeengekomen prijs is vast en alle verplichte diensten zijn inbegrepen, onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing.
De in het contract overeengekomen prijs kan tot en met 21 kalenderdagen die aan de datum van het vertrek voorafgaan, naar boven of naar onder worden herzien, voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in de op de reis toegepaste wisselkoersen, de vervoers- en brandstofkosten en de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Indien de verhoging meer dan 10% van de totaalprijs bedraagt, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken.
Meer informatie hierover vind je terug in de reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.
Wat is een kamer met zeezicht?
Een kamer met zeezicht houdt in dat je vanuit je kamer min of meer uitkijkt of kan uitkijken over de zee. In sommige gevallen heb je een volledig en mooi zicht over de zee.
Hou er wel wel rekening mee dat het uitzicht in bepaalde gevallen beperkter kan zijn. Of soms is de afstand tot de zee vrij groot.
Kunnen dienstverlening en faciliteiten wijzigen in voor- of naseizoen?
In voor- en naseizoen kan het voorkomen dat een aantal winkels en uitgaansgelegenheden op uw vakantiebestemming gesloten zijn en dat er minder activiteiten uitgeoefend kunnen worden dan in het hoogseizoen.
Ook de hotels zelf kunnen beslissen bepaalde activiteiten te schrappen wegens een gebrek aan deelnemers. Veel hangt uiteraard ook af van het (populaire) karakter van je gekozen vakantiebestemming.
Hiertegenover staan uiteraard weer belangrijke voordelen. De vakantieganger die in het voor- en naseizoen reist, geniet van meer rust en ruimte, kan rekenen op een aanzienlijke geldbesparing en een meer persoonlijke service.
Indien een specifieke activiteit voor jou doorslaggevend is, informeer je best even of deze in je gekozen periode beschikbaar is.
Welke reisdocumenten moet ik meenemen?
Wanneer je je reis boekt, zal je van je reisagent en organisator de nodige informatie krijgen over de reisformaliteiten. In bepaalde gevallen moet je immers beschikken over een paspoort, visum of vaccinatiecertificaat. Hou er rekening mee dat deze reisformaliteiten kunnen veranderen.
Je doet er goed aan om na te gaan of de verstrekte informatie nog geldig is bij je vertrek. In de mate van het mogelijke zal de reisorganisator en/of reisagent je over eventuele aanpassingen op de hoogte brengen.
De in de brochures opgenomen informatie is deze die geldt voor de Belgische staatsburgers. Heb je een andere nationaliteit, dan moet je je steeds informeren over de voor jou geldende formaliteiten. Want voor niet-Belgen kunnen andere formaliteiten gelden.
Identiteitskaart, paspoort, visum
Verwar deze documenten niet! Elke reiziger moet in het bezit zijn van een geldige identiteitskaart.
Ook kinderen onder de 12 jaar moeten over een geldige identiteitskaart met foto beschikken. Deze zijn beperkt geldig haal je op het gemeente- of stadhuis. Baby’s en minderjarige kinderen die niet vergezeld worden van hun ouders, moeten een attest, waarvan de handtekeningen gewettigd worden op het gemeentebestuur, voorleggen. Dit attest dient de volgende gegevens te vermelden: heen- en terugreisdatum, land van bestemming, verblijfsadres in het buitenland evenals het officiële thuisadres. Kinderen die slechts worden vergezeld zijn door één van de ouders, moeten eveneens in het bezit zijn van een gelegaliseerde toestemming van de andere ouder.
Naast de gebruikelijke identiteitskaart, komt het voor dat u moet zorgen voor een (internationaal) paspoort, visum of vaccinatiecertificaten.
Minderjarige kinderen moeten vanaf hun geboorte beschikken over een eigen paspoort wanneer ze reizen naar landen waarvoor dit paspoort vereist is.
Vraag op tijd je documenten aan
Tussen de aanvraag en de uitreiking van het internationaal paspoort door het gemeente- of stadsbestuur kan tot vier weken tijd verlopen. Ook de visumaanvraag bij de respectievelijke ambassades kan heel wat tijd in beslag nemen. Vraag deze documenten dus tijdig aan.
Wacht dus niet te lang met het aanvragen van deze reisdocumenten. Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken krijg je een overzicht van de reisformaliteiten per land en de wijze waarop je een internationaal paspoort moet aanvragen.
Hoewel reisagent en organisator je hierover wel informeert, je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor de vereiste grensdocumenten, ook indien tussentijdse wijzigingen optreden. Reizigers van niet-Belgische nationaliteit doen er goed aan bij de bevoegde instanties (ambassade, consulaat) te informeren welke formaliteiten zij moeten vervullen.
Opgelet!
Het kan voorkomen dat je paspoort nog een aantal maanden geldig moet zijn na terugkeer. Voor sommige landen moet het paspoort geldig zijn tot 6 maanden na terugkeer. In dergelijke gevallen kan het dus voorkomen dat je je paspoort eerder dan voorzien moet verlengen.
Ook een identiteitskaart heeft een beperkte geldigheidsduur. Deze vervalt normaal na 10 jaar.
Tip
Maak kopieën van je identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en tickets en bewaar deze apart van de originelen.
Hou je documenten ook goed in het oog. Voorkomen is beter dan genezen en het aanvragen van vervangende documenten kost vaak ongelofelijk veel tijd en moeite. En dan hebben we het nog niet over de extra kosten.
Zijn er aparte reisdocumenten nodig voor minderjarige kinderen?
Minderjarige kinderen moeten in het bezit zijn van hun eigen identiteitsbewijs met foto of van een eigen internationaal paspoort.
Voor baby’s en minderjarige kinderen die niet vergezeld van hun ouders reizen, moet men een attest kunnen voorleggen, waarvan de handtekeningen gewettigd werden door het gemeentebestuur. Dit attest dient volgende gegevens te vermelden: heen- en terugreisdatum, land van bestemming, verblijfadres in het buitenland evenals het officiële thuisadres.
Kinderen die slechts worden vergezeld zijn door één van de ouders, moeten eveneens in het bezit zijn van een gelegaliseerde toestemming van de andere ouder.