Ben je een reisorganisator? Dan kan je effectief lid worden.
Maar waarom zou je lid worden? Wat kan ABTO voor jouw organisatie betekenen? Heel wat. En dat ontdek je hieronder.
Voordelen:
1. Je krijgt juridisch advies
Bij elke nieuwe wet of Europese regelgeving gaat ABTO aab de skag let de wetgever om deze te vertalen naar een werkbaar juridisch geheel. ABTO levert jou dan de nodige begeleiding onder de vorm van handige tools, bruikbare templates en opleidingssessies.
Mooie voorbeelden hiervan waren de workshops rond de nieue Reiswet, de handige ABTO Matrix en de self-audit-tool rond de invoering van de nieuwe Privacywetgeving GDPR. Bovendien beschik je over een FAQ-lijst op deze website zodat je heel snel een eerste antwoord vindt op pertinente vragen.
2. Je belangen worden verdedigd
a. Op nationaal niveau
ABTO neemt actief deel aan overleg met bevoegde ministeries, is aanwezig in de Geschillencommissie Reizen, de Federatie van Toeristische Industrie (FIT), het Garantiefonds Reizen, TOBOS (het samenwerkingsvarband tussen overheid, onderwijs en de sector), het BTN (Belgian Travel Network) en de Hoge Raad voor Zelfstandigen.
b. Op Internationaal niveau
De wetgeving wordt veelal op Europees niveau bepaald. Daarom zitten we ook op Europees niveau mee aan de onderhandelingstafel vanuit onze mandaten binnen ECTAA, de European Union Travel Agencies’ & Tour Operators’ Association.
c. Op sectoraal niveau
Indien op sectoraal niveau een conflict ontstaat, zal ABTO jouw belangen verdedigen. Daarnaast streven we naar de creatie van rechtspraak om een werkbaar juridisch kader te scheppen voor jouw toeristische activiteiten.
3. Je krijgt relevante (markt-)informatie
a. Je krijgt onbeperkt toegang tot het ABTO Travel Trends Report: een maandelijks rapport van het boekings- en reisgedrag van de Belg op basis van 43 parameters. Je kan makkelijk één of meerdere filters instellen en zo je eigen deelrapporten maken, helemaal op maat.
b. Je krijgt wekelijks alle belangrijke sectorrelevante persartikels in je mailbox. Daarnaast houden we je op de hoogte met ABTO Updates, Board News en ABTO Newsflashes.
c. Je krijgt toegang tot onze “members-only” databank via onze website: alle relevante wetgeving, studies, nieuwsbrieven en alle ABTO activiteiten.
4. Je wordt uitgenodigd op alle ABTO events
Zo nodigen we je uit op ons groot ledenevent in oktober, onze Nieuwjaarsreceptie, persconferenties, relevante workshops en opleidingen.
5. Je krijgt inspraak
Je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan werkgroepen en commissies die de ledenvergadering voorbereiden en algemeen advies uitwerken.
a. Commissies werken rond issues van specifieke deelsectoren, bepaalde thema’s en programma’s op lange termijn: lijnvluchten, charters, autovakanties, cruises, e-commerce
b. In de werkgroepen worden ad hoc projecten en actualiteitsthema’s aagepakt: BTW, WES, pakketreizen, veiligheid en gezondheid, Geschillencommissie Reizen, Garantiefonds,…
6. Je kan gebruik maken van onafhankelijke arbitrage
In geval van geschillen met klanten kan je rekenen op een onafhankelijke arbitrageprocedure en een verzoeningsprocedure van de Geschillencommissie Reizen.
7. Je geniet voorkeurtarieven bij partnerorganisaties
Zo kan je webshop laten certificeren door SafeShops.be, een volledig onafhankelijk label voor webshops. Meer info vind je op www.safeshops.be.
7. Je versterkt je imago naar de consument toe
Het ABTO-logo fungeert als een kenteken voor kwaliteitsvolle reizen en dienstverlening bij de consument: je bent zeker dat je conform de Belgische regelgeving werkt en de juiste garanties biedt.