Van welke informatie je moet krijgen bij het reserveren van een reis, over de definitie van een organisator, een pakketreis of een gekoppeld reisarangement, tot wat is een kamer met zeezicht?
Je vindt hieronder antwoord op al je vragen.
Wat is een organisator?
De organisator is de persoon of onderneming die pakketreizen samenstelt en deze rechtstreeks, via of samen met een andere partij verkoopt of te koop aanbiedt.
Wat is een pakketreis?
Tot 30 juni 2018:
De reiscontractenwet definieert een pakketreis als “de voorafgaande combinatie van op z’n minst twee van de drie volgende elementen: transport, verblijf en toeristische diensten, die noch op het transport noch op het verblijf betrekking hebben maar die een aanzienlijk deel van het pakket uitmaken. Van een pakketreis wordt verwacht dat zij tegen een globale prijs wordt verkocht en dat zij langer dan 24 uren duurt of minstens één overnachting telt”.
Vanaf 1 juli 2018:
De wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten definieert een pakketreis als: “de combinatie van ten minste twee verschillende soorten reisdiensten voor dezelfde reis of vakantie, ingeval:
- deze diensten worden gecombineerd door één professioneel, inbegrepen op verzoek of overeenkomstig de keuze van de reiziger, voordat er één overeenkomst waarin al deze diensten zijn inbegrepen, wordt gesloten, of
- deze diensten, ongeacht of er afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende reisdienstverleners, worden:
a) gekocht bij één verkooppunt en gekozen voordat de reiziger ermee instemt te betalen, of
b) aangeboden, verkocht of gefactureerd voor een gezamenlijke prijs of een totaalprijs, of
c) aangeprezen of verkocht onder de term “pakketreis” of een gelijkaardige benaming, of
d) gecombineerd nadat er een overeenkomst is gesloten waarbij de professioneel de reiziger laat kiezen uit een selectie van verschillende soorten reisdiensten, of
e) gekocht van verschillende professionelen via onderling verbonden onlineboekingsprocedures, waarbij de naam, de betalingsgegevens en het e-mailadres van de reiziger worden overgedragen van de professioneel met wie de eerste overeenkomst wordt gesloten naar een andere professioneel of andere professionelen en er met de laatstgenoemde professioneel of professionelen uiterlijk vierentwintig uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst wordt gesloten.”
Wat is een gekoppeld reisarrangement?
De wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten definieert een gekoppeld reisarrangement als volgt:
“Tenminste twee verschillende soorten reisdiensten die voor dezelfde reis of vakantie worden aangekocht, welke geen pakketreis vormen en waarvoor afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met de verschillende reisdienstverleners, waarbij een professioneel:
a) tijdens één bezoek aan of contactmoment met het eigen verkooppunt het apart selecteren en apart betalen van elke reisdienst door de reiziger faciliteert, of
b) op gerichte wijze de aankoop van ten minste één aanvullende reisdienst bij een andere professioneel faciliteert waarbij uiterlijk vierentwintig uur na de bevestiging van de boeking van de eerste reisdienst een overeenkomst met die andere professioneel wordt gesloten.”
Wat is een reisbemiddelaar/reisagent?
De reisbemiddelaar verkoopt de door de organisator samengestelde pakketreizen aan het publiek. Vanaf 1 juli 2018 spreekt de wetgeving niet meer over een reisbemiddelaar, maar over een doorverkoper.
Kan ik mijn vakantie niet zelf organiseren?
Uiteraard kan je zelf je vakantie in mekaar steken. Voor sommigen is dat ook een essentieel onderdeel van de vakantievoorbereiding.
Maar je staat juridisch veel zwakker. Bij problemen zoals overboeking, falende dienstverlening of faillissement van een dienstverlener, zal je naar de rechtbank ter plaatse moeten stappen.
Europese richtlijnen, wetgeving op de handelspraktijken, correcte algemene reisvoorwaarden en de bij ons wettelijk voorziene waarborgen beschermen je als consument tegen mogelijke wanpraktijken en faillissement.
Bovendien zijn de brochure- of touroperatorprijzen doorgaans lager dan wat je zou betalen bij rechtstreekse reservering van vluchten en logies. Door hun grotere inkoopkracht kunnen reisorganisatoren voordeligere prijzen negotiëren.
Wil je een combinatie van eigen initiatief en rechtszekerheid, dan kan je met jouw vakantie-ideeën naar de reisagent stappen en hem vragen om voor jou een quasi gelijkaardig pakket op maat uit te werken.
Ben ik beschermd tegen het faillissement van een organisator of doorverkoper?
De Belgische wetgeving verplicht organisatoren en doorverkopers een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten indien ze pakketreizen verkopen, gekoppelde reisarrangementen faciliteren of zelfs één enkele reisdienst aanbieden.
Dat kan via de aansluiting bij een waarborgfonds of verzekeringsmaatschappij, zoals het Garantiefonds Reizen, de Vlaamse Solidariteit Reisgelden of Amlin.
Dankzij deze verzekering krijg je je reis terugbetaald of word je, indien nodig, zonder kosten vanuit het buitenland gerepatrieerd als je organisator of doorverkoper failliet gaat vóór of tijdens het verblijf. Naam en contactadres van de verzekeringsinstelling moeten duidelijk worden vermeld op het reiscontract.
Algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen: wat is dat?
De reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen werden uitgewerkt door de partners in de Geschillencommissie Reizen, onder het wakend oog van het Ministerie van Economisch Zaken. In de Geschillencommissie zetelen niet alleen de deelsectoren van de reissector maar ook de verbruikersverenigingen.
Als klant krijg je dus de garantie dat je van voorwaarden geniet die samen met consumentenverenigingen werden uitgewerkt. Dankzij die algemene voorwaarden kan je bij problemen beroep doen op een snellere en goedkopere arbitrageprocedure van de Geschillencommissie Reizen.
Aansluitend op de algemene reisvoorwaarden gelden er ook specifieke, bijzondere reisvoorwaarden van de organisator zelf.
Welke informatie moet ik krijgen bij het reserveren van een reis?
De leden van ABTO nemen belangrijke informatie op in hun brochures en op hun website. De wetgever verplicht hen immers de klant te informeren over gezondheidsformaliteiten, paspoorten, visa, reisverzekeringen en dergelijke meer.
Deze informatie maakt deel uit van de reisovereenkomst. Wij raden je aan deze informatie goed door te nemen. Ook je reisagent kan je vóór en bij de boeking nuttige informatie of advies verstrekken in verband met je gewenste reis.
Meer informatie vind je ook in de reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.
Kan men de prijs nog veranderen nadat ik mijn vakantie heb gereserveerd?
De in het contract overeengekomen prijs is vast en alle verplichte diensten zijn inbegrepen, onder voorbehoud van een kennelijke materiële vergissing.
De in het contract overeengekomen prijs kan tot en met 21 kalenderdagen die aan de datum van het vertrek voorafgaan, naar boven of naar onder worden herzien, voor zover de herziening het gevolg is van een wijziging in de op de reis toegepaste wisselkoersen, de vervoers- en brandstofkosten en de voor bepaalde diensten verschuldigde heffingen en belastingen.
Indien de verhoging meer dan 10% van de totaalprijs bedraagt, kan de reiziger het contract zonder vergoeding verbreken.
Meer informatie hierover vind je terug in de reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen.
Wat is een kamer met zeezicht?
Een kamer met zeezicht houdt in dat je vanuit je kamer min of meer uitkijkt of kan uitkijken over de zee. In sommige gevallen heb je een volledig en mooi zicht over de zee.
Hou er wel wel rekening mee dat het uitzicht in bepaalde gevallen beperkter kan zijn. Of soms is de afstand tot de zee vrij groot.
Kunnen dienstverlening en faciliteiten wijzigen in voor- of naseizoen?
In voor- en naseizoen kan het voorkomen dat een aantal winkels en uitgaansgelegenheden op uw vakantiebestemming gesloten zijn en dat er minder activiteiten uitgeoefend kunnen worden dan in het hoogseizoen.
Ook de hotels zelf kunnen beslissen bepaalde activiteiten te schrappen wegens een gebrek aan deelnemers. Veel hangt uiteraard ook af van het (populaire) karakter van je gekozen vakantiebestemming.
Hiertegenover staan uiteraard weer belangrijke voordelen. De vakantieganger die in het voor- en naseizoen reist, geniet van meer rust en ruimte, kan rekenen op een aanzienlijke geldbesparing en een meer persoonlijke service.
Indien een specifieke activiteit voor jou doorslaggevend is, informeer je best even of deze in je gekozen periode beschikbaar is.
Welke reisdocumenten moet ik meenemen?
Wanneer je je reis boekt, zal je van je reisagent en organisator de nodige informatie krijgen over de reisformaliteiten. In bepaalde gevallen moet je immers beschikken over een paspoort, visum of vaccinatiecertificaat. Hou er rekening mee dat deze reisformaliteiten kunnen veranderen.
Je doet er goed aan om na te gaan of de verstrekte informatie nog geldig is bij je vertrek. In de mate van het mogelijke zal de reisorganisator en/of reisagent je over eventuele aanpassingen op de hoogte brengen.
De in de brochures opgenomen informatie is deze die geldt voor de Belgische staatsburgers. Heb je een andere nationaliteit, dan moet je je steeds informeren over de voor jou geldende formaliteiten. Want voor niet-Belgen kunnen andere formaliteiten gelden.
Identiteitskaart, paspoort, visum
Verwar deze documenten niet! Elke reiziger moet in het bezit zijn van een geldige identiteitskaart.
Ook kinderen onder de 12 jaar moeten over een geldige identiteitskaart met foto beschikken. Deze zijn beperkt geldig haal je op het gemeente- of stadhuis. Baby’s en minderjarige kinderen die niet vergezeld worden van hun ouders, moeten een attest, waarvan de handtekeningen gewettigd worden op het gemeentebestuur, voorleggen. Dit attest dient de volgende gegevens te vermelden: heen- en terugreisdatum, land van bestemming, verblijfsadres in het buitenland evenals het officiële thuisadres. Kinderen die slechts worden vergezeld zijn door één van de ouders, moeten eveneens in het bezit zijn van een gelegaliseerde toestemming van de andere ouder.
Naast de gebruikelijke identiteitskaart, komt het voor dat u moet zorgen voor een (internationaal) paspoort, visum of vaccinatiecertificaten.
Minderjarige kinderen moeten vanaf hun geboorte beschikken over een eigen paspoort wanneer ze reizen naar landen waarvoor dit paspoort vereist is.
Vraag op tijd je documenten aan
Tussen de aanvraag en de uitreiking van het internationaal paspoort door het gemeente- of stadsbestuur kan tot vier weken tijd verlopen. Ook de visumaanvraag bij de respectievelijke ambassades kan heel wat tijd in beslag nemen. Vraag deze documenten dus tijdig aan.
Wacht dus niet te lang met het aanvragen van deze reisdocumenten. Bij het ministerie van Buitenlandse Zaken krijg je een overzicht van de reisformaliteiten per land en de wijze waarop je een internationaal paspoort moet aanvragen.
Hoewel reisagent en organisator je hierover wel informeert, je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor de vereiste grensdocumenten, ook indien tussentijdse wijzigingen optreden. Reizigers van niet-Belgische nationaliteit doen er goed aan bij de bevoegde instanties (ambassade, consulaat) te informeren welke formaliteiten zij moeten vervullen.
Opgelet!
Het kan voorkomen dat je paspoort nog een aantal maanden geldig moet zijn na terugkeer. Voor sommige landen moet het paspoort geldig zijn tot 6 maanden na terugkeer. In dergelijke gevallen kan het dus voorkomen dat je je paspoort eerder dan voorzien moet verlengen.
Ook een identiteitskaart heeft een beperkte geldigheidsduur. Deze vervalt normaal na 10 jaar.
Tip
Maak kopieën van je identiteitskaart, paspoort, rijbewijs en tickets en bewaar deze apart van de originelen.
Hou je documenten ook goed in het oog. Voorkomen is beter dan genezen en het aanvragen van vervangende documenten kost vaak ongelofelijk veel tijd en moeite. En dan hebben we het nog niet over de extra kosten.
Zijn er aparte reisdocumenten nodig voor minderjarige kinderen?
Minderjarige kinderen moeten in het bezit zijn van hun eigen identiteitsbewijs met foto of van een eigen internationaal paspoort.
Voor baby’s en minderjarige kinderen die niet vergezeld van hun ouders reizen, moet men een attest kunnen voorleggen, waarvan de handtekeningen gewettigd werden door het gemeentebestuur. Dit attest dient volgende gegevens te vermelden: heen- en terugreisdatum, land van bestemming, verblijfadres in het buitenland evenals het officiële thuisadres.
Kinderen die slechts worden vergezeld zijn door één van de ouders, moeten eveneens in het bezit zijn van een gelegaliseerde toestemming van de andere ouder.
Wanneer vallen de schoolvakanties?
Zowel in het Nederlandstalig als het Franstalig onderwijs is de vakantieregeling op voorhand vastgelegd. Tussen beide landsgedeelten kunnen de data variëren voor de tussentijdse vakanties.
Wat is de betekenis van het aantal hotelsterren?
Het aantal sterren, sleutels (appartementen) of letters (Griekenland) van een hotel wordt bepaald door het comfortniveau, de aanwezige faciliteiten en dienstverlening. Kwaliteit van de verstrekte maaltijden en het prijsniveau van maaltijden, dranken en beschikbare faciliteiten vallen daar niet onder. Bovendien verschillen de normen per land. Alleen binnen de Benelux wordt eenzelfde hotelclassificatie gehanteerd.
Reisbrochures en websites van tour operators vermelden doorgaans de officiële hotelclassificatie van elk hotel, zoals toegekend door de overheidsdiensten van dat land. Omdat deze classificatie veelal afwijkt van de Benelux-normen geven de meeste tour operators ook een eigen beoordeling, gesteund op de Benelux-normen en op de algemene verwachtingen van de reiziger inzake vakantiecomfort en faciliteiten.
Wegens uiteenlopende redenen, waaronder fiscale, voert een aantal hotels een ster minder dan de intrinsieke kwaliteiten zouden toelaten. Andere hotels wachten op een extra ster na de uitvoering van ingrijpende renovatiewerken.
Eén- en tweesterrenhotels zijn doorgaans eenvoudig en pretentieloos. Een driesterrenhotel geldt als een standaard toeristenklasse-hotel. Bij vier sterren vertoef je in een eersteklashotel en bij vijf sterren verblijf je in een topklasse hotel.
Welke maaltijden zijn begrepen in de reissom?
Bij kamer en ontbijt (bed&breakfast) kan u ontbijt nemen vanaf de dag na aankomst tot en met de dag van vertrek.
Verblijf met halfpension (half board) omvat ontbijt en avondmaal (tenzij de hotelier het anders toelaat), vanaf het avondmaal op de dag van aankomst tot en met het ontbijt de dag van vertrek.
Verblijf in volpension (full board) vangt aan met het middagmaal op de aankomstdag en eindigt met een ontbijt bij vertrek.
Bij all inclusive kan u gebruik maken van de maaltijden, dranken, sportactiviteiten e.a. volgens de regeling van het hotel.
Bij late aankomst of vroeg vertrek kan het voorkomen dat u enkele maaltijden mist. Sommige hoteliers zijn echter inschikkelijk wanneer u hen verzoekt om een vervangingsmaaltijd of een lunchpakket. Andere voorzien dan weer een koude schotel of snack bij late aankomst en een ontbijtpakket bij vroeg vertrek.
Waarom moet ik een toeslag betalen voor een eenpersoonskamer?
Het aantal eenpersoonskamers (single) is in de meeste hotels heel beperkt. De vraag naar eenpersoonskamers is vaak ook groter dan het aanbod. Ondanks een soms stevige toeslag bieden eenpersoonskamers in oudere hotels vaak niet dezelfde kwaliteit en faciliteiten als een tweepersoonskamer in hetzelfde hotel. Ook kan het zijn dat de eenpersoonskamer minder gunstig is gelegen.
In nieuwere hotels worden steeds vaker tweepersoonskamer voor alleengebruik (double for single use) aangeboden. Ook hiervoor wordt een toeslag gevraagd omdat de tweepersoonskamer dan maar door één persoon wordt gebruikt. Laat u zich hierover terdege informeren via het reisbureau.
Mag men drie of vier personen laten overnachten in een tweepersoonskamer?
De slaapgelegenheid voor de derde en vierde persoon in eenzelfde kamer kan verschillende vormen aannemen: sofa, bijzetbed of plooibed. Gelieve er echter rekening mee te houden dat de beschikbare ruimte, het comfort en de privacy beperkter zullen zijn wanneer u met zijn drie of vier een tweepersoonskamer betrekt. Deze formule biedt echter ook voordelen onder de vorm van een vaak stevige prijsreductie.
In de reisbrochures worden dergelijke hotelkamers bijvoorbeeld aangeduid als een 2/4-persoonskamer. Naast de normale slaapplaatsen voor twee personen (dubbel bed of twee enkele bedden) worden dan één of twee extra bedden toegevoegd.
Moet ik mij laten inenten?
Als je reist naar verre landen of bestemmingen waar de medische zorgverstrekking minder ver staat als in België, is het meestal aanbevolen en soms zelfs verplicht om je vooraf en tijdig te laten inenten. Inentingen en aangepaste medicatie tegen la malaria, tyfus, paratyfus, gele koorts en cholera zijn meer dan eens vereist.
In de reisbrochures en websites van de ABTO-leden vind je daarover reeds de nodige informatie. Meer gedetailleerde toelichting krijgt u bij het Instituut voor Tropische Geneeskunde en vindt u ook in de “Omtrent Gezondheidspas“, die verkrijgbaar is bij uw reisagent, de apotheker en de huisarts.
Ook “Reis Wijs” van het ministerie van Buitenlandse Zaken bevat nuttige informatie. Deze brochure is verkrijgbaar bij uw stads- of gemeentebestuur.
Reizigers met gezondheidsproblemen doen er goed aan rekening te houden met de aanbevolen vaccinaties bij het kiezen van de aard en de bestemming van de reis. Bij rondreizen worden bijvoorbeeld hogere eisen gesteld aan de fysieke paraatheid van de deelnemers dan bij strandvakanties.
Kan ik mijn geneesmiddelen meenemen op reis?
Indien u geneesmiddelen gebruikt, is het verstandig deze mee te nemen in de handbagage. Verder raden wij u aan een verklaring van uw arts mee te nemen waarop uw eventuele ziekte alsook de Latijnse benaming van de door u gebruikte medicatie vermeld wordt. Ook de bijsluiter van de medicatie is vaak nuttig wanneer u in het buitenland medicijnen nodig hebt. Merknamen van de medicijnen verschillen van land tot land, de farmacologische formule echter niet. Sommige medicatie moet worden aangegeven bij de douane. Een medische verklaring van uw arts is dan vereist.
Vergeet ook uw reisapotheek niet; uw huisarts of apotheker zullen u vast en zeker helpen bij de samenstelling ervan.
Mag ik reizen als ik zwanger ben?
Bent u zwanger, dan moet u er rekening mee houden dat bepaalde vliegtuigmaatschappijen een certificaat zullen vragen van de geneesheer waarop staat hoeveel weken u reeds zwanger bent. Tot in de 32e week mag men in principe het vliegtuig nemen.
Waarop moet ik letten als mindervalide reiziger?
Om eventuele problemen ter plaatse te vermijden, moeten mindervalide personen, ongeacht de aard van hun handicap, hiervan melding maken bij de boeking. Zonodig moet een speciaal formulier worden opgestuurd naar de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Voorts moeten diverse dienstverleners vooraf de mogelijkheid krijgen om de gepaste schikkingen te treffen.
Om veiligheidsredenen is het vervoer per vliegtuig van mindervalide passagiers strikt gereglementeerd. Hun aantal is beperkt volgens het type en de bezetting van de vlucht. Personen die zich met een rolstoel verplaatsen ofwel moeilijk kunnen stappen of trappen bestijgen, kunnen mits voorafgaande aanvraag bij de inscheping beroep doen op bijstand. Indien reizigers door de aard van hun handicap geen gebruik kunnen maken van het voorziene busvervoer tussen de luchthaven en het hotel, kunnen op aanvraag andere schikkingen op voorhand getroffen worden. De extra kosten vallen ten laste van de reizigers.
Waar de toegankelijkheid voor rolstoelen geen probleem stelt in de hotels waarbij dit vermeld staat, is dit niet vanzelfsprekend voor elektrisch aangedreven en andere buitenmaatse rolstoelen. In dit laatste geval moet hiervan uitdrukkelijk melding worden gemaakt. Raadpleeg ook eens de website van de Europese Commissie. Hier vindt u een uitgebreid aanbod informatie terug.
Mag mijn huisdier mee op reis?
Wil u uw huisdier meenemen op reis, dan vertelt u dat best al bij de reservering van uw vakantie. Immers niet alle luchtvaartmaatschappijen, vervoerders en hoteleigenaars en verhuurders van vakantiewoningen aanvaarden een huisdier. Bovendien bestaan er ook aanzienlijke verschillen tussen de regels en reglementeringen van de individuele luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het noodzakelijk om vooraf duidelijk met hen te overleggen alvorens u uw huisdier meeneemt naar de luchthaven. Vaak zal u een aangepaste huisdierkooi moeten kopen en het is ook niet zeker dat uw huisdier meereist in de passagierscabine. Ook de kostprijs voor het vervoer van uw huisdier kan variëren. Sommige landen eisen ook dat de dieren een zekere tijd in quarantaine doorbrengen vooraleer ze mee mogen, ga dit na met de ambassade of het consulaat van uw bestemming.
De reiziger moet zelf contact opnemen met een dierenarts voor aanvullende informatie. Deze instantie kan u informeren over de door het bestemmingsland en eventuele doorreislanden gestelde eisen. De verantwoordelijkheid om in het bezit te zijn van de benodigde documenten en om tijdig voor vertrek na te gaan of eerdere informatie nog correct is berust bij u als reiziger. Meer info. Nuttige informatie ‘Houd je huisdier parasietvrij, ook op vakantie‘
Moet ik een reisverzekering afsluiten?
Tijdens uw vakantie wil u vrij zijn van zorgen en verplichtingen en onbekommerd kunnen genieten van uw welverdiende rust. En juist daarom is het belangrijk dat u zich goed verzekert. In de reisbrochures vindt u daarover al heel wat informatie en ook de reisagent kan u daarover de nodige inlichtingen verstrekken. Globaal worden drie verzekeringen onderscheiden: de reisbijstandsverzekering, de annuleringsverzekering en de bagageverzekering.
Is een reisbijstandsverzekering noodzakelijk?
Zelfs indien u al over een ziekteverzekering beschikt, is het doorgaans nuttig een bijstandsverzekering af te sluiten, die ziekte of ongeval van uzelf of uw familieleden of autopech dekt. De Belgische ziekteverzekering laat u immers niet toe om in elk ziekenhuis kosteloze medische verzorging te genieten. Bedenk ook dat de kosten van de verzorging en de kosten van een door ziekte of ongeval opgelopen eerdere of latere terugreis hoog kunnen oplopen. Als u geregeld op reis gaat, kan u overwegen een jaarpolis af te sluiten. Informeer u ook even bij uw mutualiteit. Een formulier E111 bij hebben voor elk Europees land is steeds aangewezen.
Waartoe dient een annuleringsverzekering?
Met een annuleringsverzekering wordt uitstel geen afstel. Jammer genoeg kan het steeds voorkomen dat u uw reis door omstandigheden moet afgelasten. Heel wat “persoonlijke factoren”, zoals een ernstige ziekte, een ongeval of overlijden van uzelf, uw reisgezel of familielid bijvoorbeeld, kunnen u noodzaken van uw reis af te zien. In die gevallen kan het hard aankomen als u toch annuleringskosten moet betalen. Een annuleringsverzekering kan u volledig schadeloos stellen als u uw reis door dergelijke onverwachte omstandigheden moet annuleren.
Wat te doen bij verlies of beschadiging van bagage?
Bij verlies of beschadiging van uw bagage moet u zich bij de vaststelling hiervan onmiddellijk wenden tot de afdeling verloren bagage “Lost Luggage” op de luchthaven. Daar kan u een “Property irregularity report”, in geval van verlies of diefstal of een “Dammage report”, in geval van beschadiging, laten invullen. Deze documenten worden u later gevraagd bij het indienen van een verzoek tot schadevergoeding. Bij transport per autocar kan u het probleem schriftelijk laten vaststellen bij de begeleidende hostess of chauffeur.
Hoe laat moet ik op de luchthaven zijn?
De vluchturen die de reisorganisator vermeldt in de reisbrochures zijn meestal onder voorbehoud. De exacte vluchturen worden u uiterlijk 7 dagen voor vertrek meegedeeld. Het verdient aanbeveling om bij ontvangst van de reisdocumenten meteen na te gaan of het definitieve vertrektijd, zoals vermeld op het vliegticket overeenstemt met het eerder opgegeven tijdstip.
Met betrekking tot de vluchturen kan een onderscheid worden gemaakt tussen tour-opertor vluchten (charter) en lijnvluchten. Een zekere soepelheid qua uurregelingen is één van de basiskenmerken van tour-opertor vluchten. Ondanks het feit dat de praktijk aantoont dat de meeste tour-opertor vluchten de vooropgestelde vluchttijden respecteren, kunnen deze uitzonderlijk worden gewijzigd omwille van een optimalisatie van de bezetting of wijziging van ‘slots’(vooraf toegekend vluchtschema). De flexibiliteit van het charterverkeer laat de reisorganisator toe voordelige prijzen aan te bieden. Reizigers die meer zekerheid over de vluchturen wensen, kunnen kiezen voor een lijnvlucht, tegen de overeenkomstige hogere prijs.
Als u uw reservering maakt, zal u worden gezegd wanneer u op de luchthaven aanwezig moet zijn om in te checken. De tijd die op uw ticket vermeld staat is het tijdstip waarop het vliegtuig zal vertrekken, niet het tijdstip waarop u moet inchecken. Voorzie ruim de tijd voor de procedures die de inscheping voorafgaan, vooral tijdens drukke periodes, zoals weekends en schoolvakanties: vluchten worden niet tegengehouden voor passagiers die te laat komen. Afhankelijk van luchthaven en luchtvaartmaatschappij is het soms aangewezen om twee à drie uur voor vertrektijd al aanwezig te zijn. Zie ABTO’s links voor bereikbaarheid en vertrek- en aankomsttijden van vluchten.
Moet ik de terugvlucht herbevestigen?
Reizigers die een pakketreis van een tour operator hebben geboekt en die reizen met een tour-operatorvlucht, hoeven de terugvlucht niet te bevestigen. De host(ess) van de tour operator zal u de ophaaltijden voor of de vertrektijden van de terugvlucht meedelen. Eventueel kan dat gebeuren via een informatiebord in het hotel, appartement of vakantiedorp. Naarmate dag en uur van de terugvlucht naderbij komt, is het aan te raden geregeld de berichten op het informatiebord te lezen. Al of niet laatste wijzigingen ontsnappen u dan niet.
Reizigers die enkel hun vervoer hebben gereserveerd bij de reisorganisator, en van wie het verblijfsadres dus niet gekend is of die in een accommodatie verblijven die niet bezocht wordt door een host(ess) moeten hun terugvlucht herbevestigen. De richtlijnen voor de herbevestiging worden vermeld in de reisdocumenten van de reisorganisator bij wie u uw vlucht gereserveerd heeft.
De herbevestiging van uw terugvlucht is niet noodzakelijk voor lijnvluchten binnen de Europese Unie. Voor landen die geen deel uitmaken van de Europese Unie moeten de reizigers altijd zorgen voor de herbevestiging van hun terugvlucht.
Hebben kinderen recht op een zetel?
Kleine kinderen reizen gewoonlijk gratis (of tegen een kleine vergoeding) mee.
Bij vliegreizen hebben baby’s tot en met 1 jaar geen recht op een eigen zitplaats. Tot 2 jaar worden kinderen doorgaans geregistreerd als “infant”, wat betekent dat zij meereizen op de schoot van één van de ouders en dat je voor hen ook geen aparte reiskoffer kan voorzien (tenzij je betaalt voor de extra bagage). Kinderen vanaf twee jaar worden geregistreerd als “child”; zij krijgen een eigen zitplaats in het vliegtuig en je kan voor hen ook een reiskoffer pakken.
Bij internationale treinreizen hebben kinderen tot en met 3 jaar geen recht op een eigen zitplaats, tenzij een treinbiljet werd gekocht. Kinderen vanaf 4 jaar hebben recht op een zitplaats.
De reisorganisator kan geen verantwoordelijkheid dragen voor de gevolgen die voortvloeien uit verkeerde inlichtingen over de leeftijd van het kind. Zorg er dus voor dat u niet voor verrassingen komt te staan en geef bij de boeking de leeftijd van het kind (op de datum van vertrek) correct op.
Hoeveel bagage mag ik meenemen?
Tenzij anders vermeld in het reisprogramma, is het voor tour-operatorvluchten toegelaten per betalende passagier één reiskoffer tot 15 kg en één stuk handbagage mee te nemen. Voor lijnvluchten in economy class is doorgaans 20 kg bagage en één stuk handbagage toegelaten. De afmetingen van de handbagage zijn strikt gereglementeerd; meestal mag die niet groter zijn dan 55x40x20cm., wielen, handvaten en draagsystemen meegerekend.
Het toegestane gewicht en de toegestane afmetingen zijn verschillend van luchtvaartmaatschappij tot luchtvaartmaatschappij. Voor meer inlichtingen kan u terecht bij uw reisagent.
Let er bij het maken van uw koffers even op of de toegestane bagagenorm niet werd overschreden. Wanneer u het toegestane gewicht aan bagage overschrijdt kan men u verplichten hiervoor te betalen. Zorg ervoor dat u waardevolle voorwerpen meeneemt in de handbagage. Ook uw paspoort, reispapieren, medicijnen en andere belangrijke voorwerpen horen thuis in de handbagage.
Indien u niet alleen reist, dan kan u uw bagage verdelen over meerdere koffers. Bij vertraging, verlies of beschadiging van één van uw koffers zal u tenminste kunnen beschikken over de andere.
Reist u met de autocar, dan mag u in principe per persoon ééÈn koffer van normale afmetingen meenemen. Kiest u voor een internationale treinreis, dan geldt als maximum wat boven en onder de zitplaats opgeborgen kan worden.
Buitenmaatse bagage kan in principe worden meegenomen na aanvraag en mits een prijssupplement.
Wat te doen bij verlies of beschadiging van bagage?
Bij verlies of beschadiging van uw bagage moet u zich bij de vaststelling hiervan onmiddellijk wenden tot de afdeling verloren bagage “Lost Luggage” op de luchthaven. Daar kan u een “Property irregularity report”, in geval van verlies of diefstal of een “Dammage report”, in geval van beschadiging, laten invullen. Deze documenten worden u later gevraagd bij het indienen van een verzoek tot schadevergoeding. Bij transport per autocar kan u het probleem schriftelijk laten vaststellen bij de begeleidende hostess of chauffeur.
Kan ik de tour operator nog bereiken tijdens mijn vakantie?
Op populaire vakantiebestemmingen en in het toeristisch hoogseizoen beschikt de reisorganisator meestal over een plaatselijke vertegenwoordiger, die je 24 uur op 24, 7 dagen op 7 kan bereiken voor de oplossing van ernstige problemen en voor bijstand in noodgevallen. Daarnaast bestaat er een permanente telefoonservice via een noodnummer, waar u in uw eigen taal terecht kunt. Meer informatie daarover vindt u terug in uw reisdocumenten.
Wijs op reis: nuttige informatie voor reizigers
U vertrekt op reis en u wilt bij uw terugkeer familie en vrienden overstelpen met souvenirs?
U geniet binnen bepaalde perken een volledige of gedeeltelijke vrijstelling van rechten en taksen bij invoer wanneer u goederen meebrengt uit het buitenland.
Hou echter ook rekening met een beperking van het cash geld waarmee u reist, en waarmee u bijvoorbeeld deze souvenirs aankoopt.
Sommige souvenirs brengen schade toe aan bedreigde dieren en planten (ivoren beeldjes en juwelen, handtassen en schoenen uit reptielenhuid of juwelen en versieringen gemaakt van koraal …).
Sommige souvenirs houden ook een gevaar in voor uw gezondheid, uw veiligheid of de economie: het gaat hier over namaakgoederen.
De brochure van de FOD Financien geeft u graag de “do’s” en de “don’ts” mee
Welke souveniers kan ik terugbrengen?
Een zeldzaam dier is geen souvenir
Help mee bedreigde dier- en plantensoorten beschermen.
De belangrijkste beschermde categorieën zijn: rainsticks en orchideeën, koralen, ivoor, huiden en kledij van katachtigen, reptielenhuiden, juwelen en schilden van zeeschidlpadden, traditionele Chinese medicijnen, bepaalde schelpen, kaviaar… Meer info
De risico’s bij aankoop van een fout souvenir zijn : de douane neemt uw souvenir in beslag, boete of gevangenisstraf en u brengt het voortbestaan van bedreigde dieren en planten in gevaar
Daarom: denk goed na vooraleer u een souvenir uit natuurlijk materiaal koopt. En bij twijfel: laten staan !
Zie brochure van de FOD volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu.
En namaak?
Namaak: echt nep !
Namaakgoederen en door piraterij verkregen goederen brengen uw gezondheid en uw dagelijkse leven in gevaar.
De belangrijkste door namaak/piraterij getroffen sectoren zijn: medicijnen, cosmetica, sigaretten, speelgoed, dranken, cd’s, gsm, kleding, uurwerken…
De mogelijke straffen zijn : de verbeurdverklaring en vernietiging van de in beslag genomen goederen, een geldboete, een gevangenisstraf.
Meer info