Ontbijtbuffet: Je kan zelf je ontbijt samenstellen aan een uitgestald buffet met een behoorlijke keuze aan melkprodukten, beleg en broodsoorten. Ontbijtgranen, eiergerechten en fruit of fruitsappen zijn eveneens aanwezig. Als er te weinig hotelgasten zijn, dan mag de hotelier het buffet vervangen door een uitgebreid ontbijt of een continentaal ontbijt.

Op aanvraag (on request): als een tour operator geen kamers meer ‘in contigent’ heeft moet hij het dossier speciaal aanvragen. Een fax, e-mail of telex wordt dan verstuurd naar de hotelier die moet nazien of hij/zij nog kamers beschikbaar heeft. U moet meestal een aantal dagen wachten vooraleer u een antwoord krijgt. Heeft de hotelier nog kamers vrij dan is de reis definitief geboekt en wordt uw dossier bevestigd.

Open jaw: Reis waarbij het aankomstpunt van de heenreis verschilt van het vertrekpunt van de terugreis.

Open return: Als je bij reservering van de heenvlucht nog geen zekerheid hebt over de datum of het uur van de terugreis, dan vraag je een ticket ‘open return’. Je kan dan nadien de terugreis opgeven.

OTA : Online travel agency. Online verkoper van reizen.

Overboekingen: Overboeking is het fenomeen waarbij er teveel reserveringen werden geaccepteerd voor een welbepaald hotel. Bepaalde gasten kunnen hierdoor niet terecht in de accommodatie van hun keuze. De hotelhouder die overboekt wenst leegstand te vermijden en biedt daarom meer bedden aan dan zijn hotel beschikbaar heeft. Hij gaat ervan uit dat een bepaald percentage van de klanten annuleert en overboekt zijn hotel dus met dit percentage. De berekening klopt echter niet altijd…
Ondanks het feit dat de tour operator zeer omzichtig te werk gaat met uw reservering en enkel contracten afsluit met betrouwbare partners zijn overboekingen niet altijd te vermijden.