ABTO Travel Trends Report
Als belangrijke beroepsvereniging in België houdt ABTO alle trends en evoluties van de Belgische en internationale reissector nauwlettend in het oog.
Zo maakt zij, in samenwerking met GfK, op basis van een voortdurend panelonderzoek een maandelijks rapport over het boekings- en reisgedrag van de Belgische consument en een trimestrieel overzicht van zijn reisintenties voor de komende 24 maanden.
Het ABTO Travel Trends Report
Trimestrieel dashboard over het reis- en boekingsgedrag van de Belg
Het Travel Intentions Report
Trimestrieel dashboard over de reisintenties van de Belg
2025-Q2 ATTR
2025-Q1 ATTR
2024-Q4 ATTR
2024-Q3 ATTR
2024-Q2 ATTR
2024-Q1 ATTR
GfK Summary Page ATTR – March 24
De Belg blijft vroeger boeken: de groei komt nog voor het einde van het jaar. We zien ook het marktaandeel van georganiseerde reizen, alsook het aandeel van vliegpakketten en cruises groeien. Ontdek hier de laatste samenvatting van de boekingtrends.
2024-Q4 ATTR
2023-Q3 ATTR
2023 tekent zich stilaan uit als recordjaar : eind juli telden we al 19,9 miljoen geboekte reizen. Het aandeel van de airpackages gaat er ook lichtjes op vooruit (van 16 naar 17%). Bekijk het volledige dashboard.
2023-Q2 ATTR
Zijn we nog steeds op weg naar een recordjaar na Corona? Eind april was al 74% van het volume van 2022 (en 73% van 2019) al geboekt, de vliegarrangementen krabbelen verder overeind en vakanties met de bus & de trein stijgen licht. Welke bestemmingen, accommodaties en transportmiddelen het populairst zijn, ontdek je hier in het dashboard.
2023-Q1 ATTR
2023 maakte een goede start. Wordt dit een recordjaar? Ontdek hier een samenvatting van de cijfers in Q1.
2022-05 ATTR
2022-03 ATTR
2022-01 ATTR
2021-05 ATTR
2019-11 ATTR
2019-10 ATTR
De zomer van de 55-plussers in een notendop
De zomer van de 55 plussers in een notendop
2019-07 ATTR
2019-04 ATTR
2019-02 ATTR
2018-10 ATTR
2025-Q3-INTENTIONS
2025-Q2-INTENTIONS
2025 – Q2 GfK Summary Page IntentionsToggle Content goes here
2025-Q1 INTENTIONS
2024-Q1 INTENTIONS
De ‘goesting’ om te reizen zit alweer in de lift en overtreft de afgelopen 5 jaar. Maar hoewel de intentie om last minute te boeken daalt, hebben veel mensen nog niet beslist wanneer en waar ze naartoe willen. Ontdek nog meer trends in deze samenvatting.
2023-Q3 INTENTIONS Nog steeds enorme boekingsopportuniteiten
30% van de Belgen weet nog steeds niet waar naartoe, en kan dus nog best wel inspiratie gebruiken. Daarnaast zien we dat de keuzes in vervoers- en accommodatietypes blijven verschuiven. Welke de top-bestemmingen zijn, hoe en wanneer ze denken te zullen boeken, welke soort accommodatie ze wensen en voor welke transportmiddelen ze nu denken te kiezen, lees je alvast hier in het dashboard.
2023-Q1 INTENTIONS 78% van de Belgen wil binnen de 12 maanden boeken
2021-Q4 INTENTIONS
2021-Q3 INTENTIONS
2021-Q1 INTENTIONS